dimecres, 19 de gener del 2011

Conclusió sobre les enquestes de l'aprenentage i dels hemisferis

Us deixo la conclusió que vaig escriure després d'analitzar els resultats de les enquestes que vam fer als professors de Les Termes:


En el nostre cervell es diferencien dues zones: l’hemisferi dret i l’esquerre. Depenent de l’activitat que estiguem portant a terme s’activa una o una altra. Quan escoltem música, per exemple, utilitzem l’hemisferi dret i quan fem resums o càlculs, l’esquerre.

La nostra intenció amb aquestes enquestes era comprovar si en la nostra educació hi ha una preferència cap a un dels hemisferis, o si es desenvolupen tots dos de manera equitativa. També volíem comprovar si el resultat, fos el que fos, estava relacionat amb l’assignatura impartida, o si per contra simplement era qüestió del professor.

Amb els resultats podem veure que en la majoria dels casos els nostres professors preparen les classes de forma igualitària per als dos hemisferis. Però de totes maneres sí percebem una certa tendència cap a l’hemisferi esquerre, ja que pocs professors han tingut una majoria de respostes sobre les activitats només dirigides cap al hemisferi dret. Per tant, podem dir que en el nostre institut hi ha igualtat entre els hemisferis en la majoria de casos, tot i que les activitats estiguin una mica més dirigides al hemisferi esquerre.

Si ho analitzem per assignatures seguim veient una petita tendència cap a l’hemisferi esquerre. En cap d’elles hi ha una majoria del dret, en excepció de l’assignatura de música, el que és raonable ja que, com hem dit abans, la música és una activitat que desenvolupa l’hemisferi dret.  En la resta de casos hem pogut veure diferents marges. En alguns gairebé la meitat de les seves respostes  eren per a l’hemisferi esquerre i l’altra meitat per als dos hemisferis, com és el cas de les ciències i del dibuix. En altres, com les socials o la tecnologia, la tendència cap a l’hemisferi esquerre era més petita i sembla que la majoria de les seves classes estan dirigides cap als dos hemisferis.

La igualtat entre hemisferis és més gran en les assignatures de llengües, en les que el 60% de les seves respostes afavorien el desenvolupament de tots dos hemisferis.

Però si ho analitzem encara més podem veure que hi ha discrepàncies entre la manera d’ensenyar dels professors. No tots els professors de la mateixa matèria coincidien amb les mateixes respostes. O sigui que, tot i que hi hagi una tendència o una altra, no es pot fer una separació estricta per assignatures, ja que moltes vegades depèn més del professors. A més en alguns casos les nostres respostes tampoc es poden analitzar de manera cent per cent segura, ja que el nombre de professors en assignatures com música o dibuix és clarament inferior al de ciències o llengües, i per això tampoc podem establir una relació clara entre aquestes assignatures i l’hemisferi al qual tendeixen.

Ainoa Olmo González

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada